Laatste dag!

14 oktober 2022 - Kauai, Verenigde Staten

Het is vandaag mijn laatste vakantie dag hier op Hawaï.

Ik voel me daar wel meer dan OK onder. Ik ben er wel aan toe om weer terug naar huis te gaan. Ik mis Jaylina vooral, maar ook gewoon me eigen huis en mijn eigen omgeving. Daar waar ik wat meer zekerheid heb ofzo. Geen idee wat het precies is, ik kom hierop terug.

Gisteren had ik een excursie opstaan op een catamaran. Om 7 uur in de ochtend moest ik op de haven Port Allen inchecken voor de 5.5 uur durende cruise die langs de west kust zal gaan varen. Op de boot wordt ontbijt en lunch verzorgd en ze stoppen ergens langs de kust zodat we daar kunnen snorkelen. Ik heb er heel veel zin in, want hier heb ik mijn hele vakantie naar uitgekeken. Ik vind Kauai het mooiste eiland van alle 8 de eilanden, tenminste als ik mag oordelen aan de hand van hetgeen wat ik tot nog toe heb gezien. Dit wilde ik dus zeker niet missen, ook al is het het duurste eiland om te verblijven. Maar ik heb het ervoor over.

Dus ik bestel weer een uber voor 6.15 uur want het is 30 min. rijden en ik wil op tijd daar zijn. Ik heb overal aan gedacht en alles goed voorbereid tot in de puntjes. Tot meneer de uber chauffeur even gezellig mededeelt dat hij me daar niet naar toe wilt rijden, want het is hem te ver. Ik vraag me af of hij niet helemaal 100 is, want hij heeft zelf deze rit geaccepteerd en hij is al betaald. Hij probeert zich er nog een beetje onderuit te lullen, maar daar trap ik niet in. Hij moet en zal me brengen, ik moet een coast line zien en hij is al betaald! Met een lang gezicht rijdt hij me dan toch naar de haven. I don't care if he liked it or not. Ik ben gelukkig op tijd en levend bij de haven, want hij reed net zoals zijn gedrag, idioot. Ik ben dan ook niet vies van een slechte review achter te laten.

Maar goed, ik laat me dag niet verpesten. Ik ga vandaag de Na pali coast zien en snorkelen en vooral dat laatste vind ik spannend. Ik heb ooit eens op Bali in een half uur leren duiken, echt duiken met een tank op me rug dus. Het resultaat daarvan is dus nu dat ik bang ben voor duiken en ook snorkelen. Dus vandaag weer een angst overwinnen waarschijnlijk, of gewoon een paniekaanval krijgen en lekker huilen daarna op de boot met 30 onbekende mensen om me heen. So let's go!

Nog voordat we op de boot stappen zien we al dolfijnen heel dicht op de kade. Het lijkt bijna alsof ze een show op aan het voeren zijn voor alle boten die langs varen. Er is zelfs een baby dolfijn die steeds uit het water springt om draaitjes in de lucht te laten zien. Heel schattig om te zien. Ze lijken totaal niet schuw of bang voor de boten of mensen. Helaas mogen we niet uit de boot om met ze te zwemmen.

IMG_20221012_093847IMG_20221012_093915IMG_20221012_093919

Op de boot krijgen we eerst uitleg over het programma en de regels aan boord en daarna varen we meteen door naar de snorkel locatie. Ik heb natuurlijk een kinder snorkelset nodig, omdat ik met die van een volwassen persoon steeds water binnen krijg. Een aantal keren heb ik een paniekaanval voelen opkomen, maar heb het gelukkig zelf weer onder controle gekregen. Ik vond het nog steeds super eng, maar ook wel heel bijzonder om al die mooie vissen in het echt te zien en van zo dichtbij. Ik denk dat ik nu vast nog wel een keer durf te gaan snorkelen, jeej!

Naast dolfijnen en vissen heb ik ook nog een schildpad gezien en vliegende vissen! Ik was de enige die onder de indruk was van de vliegende vissen, schijnbaar zien andere mensen die vaker.

Verder was de Na Pali Coastline echt fantastisch om te zien en bijzonder om te zien hoe hoog de golven kunnen komen. Daar waar je dus geen begroeien meer ziet op de bergen, tot daar slaan de golven tegen de rotsen aan, ontzettend hoog dus. En ook hier zijn veel bekende films opgenomen zoals The Beach (Leonardo DiCaprio), Jurrasic Park en Pirates of the Caribbean.  En ik heb onder een water val gestaan, wel echt een mini waterval, maar evengoed een waterval. Al en met al vond ik deze excursie echt geslaagd en een aanrader voor iedereen die eens deze kant op wilt reizen. Het mag wat kosten, maar de service en ervaring is echt top!

IMG_20221012_105713IMG_20221012_104545 IMG_20221012_104509IMG_20221012_104934IMG_20221012_104428 IMG_20221012_104412IMG_20221012_104009IMG_20221012_102511IMG_20221012_101338

Op de terug weg vanuit Na Pali Coast tot aan de haven stoppen we niet meer, dat betekend ongeveer een 3 kwartier tot uur varen. Wel nog steeds met de kust aan je ene zijde en de oceaan aan de andere. Beide prachtig als je het mij vraagt. Het gaf me ook even de tijd om mijn vakantie te evalueren. In de afgelopen 10 dagen heb ik zoveel gezien, gevoeld, gedaan, ervaren en zoveel mensen ontmoet. Maar vooral mezelf tegen gekomen. Ik vind van mezelf dat ik best veel zelfkennis heb, maar nu werden me de punten waar ik last van heb nog een keer benadrukt. Zoals mijn paniekaanvallen en mijn hoofd die alles overneemt en me van me stuk brengt. En ik heb ontdekt dat als ik me hoofd de leiding geef ik vaak de verkeerde beslissing neem. Mijn gevoel heeft het meestal wel al goed bij de eerste keer. Klopt, dat hebben jullie me allemaal al eens gezegd, maar ik ben hardleers en moest dit even ervaren. En waarschijnlijk heb ik het nog steeds niet geleerd. Gewoon omdat ik koppig ben, maar ooit komt het goed. Ik ben al een stap dichterbij.

Daarnaast voelde ik ook een enorm warm gevoel opkomen. En nee, dat was niet alleen de zon, maar ook van dankbaarheid. Ik voelde me gister opeens zo dankbaar voor alles wat ik heb, voor alles wat ik heb meegemaakt, voor iedereen die me lief heeft, voor iedereen die voor me klaar heeft gestaan, de mensen die dat nog steeds doen en voor iedereen die me dit allemaal gunt. Ik ben echt blij met alle lieve mensen om me heen die ik in de laatste jaren heb mogen ontmoeten. Niet alleen thuis, maar ook tijdens deze vakantie.

Ik ben ook heel erg trots op mezelf dat ik dit heb gedaan. Ik ben in me eentje naar een eiland toe gereisd, waar je vooral veel gezinnen en honeymooners ziet. Vooral als je dan mee gaat op een tour of excursie. Ik kan me dan even heel eenzaam voelen, omdat ik dat ook graag had gewild. Maar meteen daarna voel ik me ook weer heel trots dat ik dit alleen kan en dat ik mezelf gelukkig kan maken. Als ik de kans krijg om naar mijn droombestemming te gaan waar ik al zolang heen wil, maar dan wel helemaal alleen, nou dan doe ik dat. En ik neem mee: mijn keuzestress, mijn paniekaanvallen en andere angsten. Ben ik toch niet zo alleen =).

En laat me eerlijk zijn, de eerste paar dagen waren inderdaad heel erg zwaar en wilde ik naar huis. Maar als ik dat niet had gehad, had ik waarschijnlijk ook niet geleerd dat ik wat liever voor mezelf mag zijn in dit soort situaties. En wat minder me zelf verplichtingen moet opleggen en vooral niet moet gaan vergelijken met anderen. (Ja ik weet het, ook dat hebben jullie me al eens verteld) Dit geleerd te hebben heb ik de laatste paar dagen ook genoten van mijn verblijf op Hawaï.

Belangrijkste wat ik heb geleerd tijdens deze trip was voor mij om mezelf niet te vergelijken met andere mensen. Ik ben hun niet en zij zijn mij niet. Ik moet vooral doen waar ik zin in heb en waar ik geen zin in heb doe ik gewoon niet. Ook niet als andere mensen dat raar vinden. Wil ik in Hawaï 10 dagen op een en hetzelfde strand liggen? Nou dan doe ik dat. Vinden mensen dat ik alle vulkanen moet hebben gezien op Hawaï in 10 dagen tijd? Nou dan is dat hun probleem. Ik vind van niet, dus doe ik het niet. Ik merk dat dit me vooral van me stuk heeft gebracht in de eerste paar dagen. Ik wilde in 2 dagen tijd hetzelfde doen wat andere in 8 weken tijd doen. En mensen zijn zo ontzettend goed in het geven van ongevraagd adviezen over waar je allemaal wel niet heen moet gaan of allemaal MOET gezien hebben als je op Hawaï bent. En dit maakte mij onzeker en twijfelachtig, waardoor ik niet meer kon genieten. Vanaf het moment dat ik het MOETEN heb losgelaten, voel ik me veel beter.

Na mijn excursie ben ik natuurlijk weer gaan zwemmen in het zwembad van resort. Deze keer werd het Marriot. Lekker verwarmde baden om me vakantie mee af te sluiten.

En vandaag ga ik richting huis. 2 dagen reizen staat weer op de planning en dan zie en knuffel ik gelukkig Jaylina weer en slaap ik weer in mijn eigen bed.

Als laatste wil ik jullie bedanken voor het lezen van mijn verhalen. Of ze nou interessant of langdradig waren, elke keer weer opnieuw kreeg ik leuke berichten erover. Dat deed en doet me goed. Dankjewel lieverds!

En hopelijk tot snel in Nederland!

Mahalo!

IMG_20221013_143858