Going bananas

8 oktober 2022 - Wailuku, Hawaii, Verenigde Staten

Koffer is weer ingepakt, tas staat klaar. Laptop in de oplader met me slipper erop. Soort van hulpmiddel dat ik me laptop niet vergeet mee te nemen. Want ja, dat kan me inderdaad echt gebeuren. En natuurlijk zorgt mijn slapeloosheid er weer voor dat ik om 4 uur stipt wakker schrik. Dus net zoals iedere andere dag ga ik maar weer eens mijn plannen voor de komende dag omgooien. En er een compleet onsamenhangend en onlogisch plan van maken die alleen op een tijdstip als dit logisch kan klinken.

Ik bedenk we dat mijn hostel die ik geboekt heb voor de 8ste tot de 11de helemaal niet goed is. (Waarom ik dit bedenk weet ik nog steeds niet). Maar het is bedacht, dus dat betekent hals over kop regelen dat ik het kan annuleren (8 uur voor ik daar aan zou komen) en zorgen dat dit kosteloos kan EN een nieuw hostel boeken. Pfff.. het was in werkelijkheid nog vermoeiender dan het typen van dit verhaal.

Natuurlijk lukt het annuleren dan wel, maar heus niet kosteloos. Ik moet vervolgens 110 dollar betalen omdat ik korter dan 72 uur de kamer cancel. Maar goed, ik neem dit als een fout waar ik nu eenmaal voor moet betalen. Maar als ik dan in de middag aankom bij mijn nieuw uitgekozen hostel Banana bungalows, krijg ik toch mijn bedenkingen. Wat heb ik gedaan? Wat doe ik hier? Wat heb ik een spijt zeg... het stinkt hier al vanaf de receptie tot aan in de kamers naar urine. Ik weet niet wat hier is gebeurd, maar het was niet fijn in ieder geval. Mensen schrijven hier in hun reviews: "wat een schone hostel". Nogmaals: wat voor een vieze mensen geven deze reviews!?

Ik heb ondertussen wel een idee wie deze reviews schrijft. Sinds dat ik hier ben aangekomen vind ik Maui eigenlijk tegenvallen. Het ziet er allemaal wat vervallen en armoedzalig uit. Niet alleen het hostel maar ook de plaats Wailuku zelf, waar mijn hostel ligt. Wederom is het het uitzicht op de bergen wat het een beetje goed maakt, maar verder... waar ben ik beland? Ik heb me voorgenomen dat ik vandaag niks ga doen, alleen maar rustig aan en even landen op het eiland en in me hostel. Even me plekje vinden. Alleen een kleine wandelingen in de omgeving kan nog wel. Wat we tijdens deze wandeling opvalt, is dat hier best veel "antiek" (2de hands) winkeltjes zijn, past perfect bij de rest bedenk ik me. Ik zie een Mc. Donalds, misschien dat een mcflurry M&Ms me op vrolijkt. Schijnt dat ze hier gierig zijn met de M&Ms en dat die niet eens gemalen worden EN GEEN pinda's erin hebben. Welke idioot bedenkt dit? Terug naar mijn hostel dan maar, ik ben hier klaar.

Er zijn hier ontzettend veel katten in het hostel, fijn... ik ben allergisch.. maar naast katten merk ik ook op dat er genoeg dakloze mensen hier komen slapen... WTF? Wie heeft er in mijn bed geslapen? Waarom stinkt het hier overal naar urine? Zijn zij degene die deze reviews schrijven? Want dan begrijp ik het... maar nu denk je vast, die hebben toch geen telefoon of computer...?

OH Jawel! Ik hou hier de dakloze en de niet dakloze mensen niet meer uit elkaar. Soms verraad hun geur ze, maar verder zijn er gewoon undercover daklozen, met eigen telefoon, sigaretten en laptop en al in een HOSTEL!

Maar goed ik zie dit als een les (straf) voor het annuleren van me vorige boeking die ik vanuit me intuïtie had geboekt en wederom heb genegeerd en heb geannuleerd.

Wat me ook opvalt, is dat de meeste gasten (inclusief de zwervers) heel sociaal zijn en een gesprek aangaan. Dat was in de vorige hostel minder. Dus ik heb me ingeschreven voor een beach tour met wat andere gasten voor morgen. Ik ben benieuwd hoeveel daklozen er morgen meegaan.

Welterusten!

1. Shirley:
    9 oktober 2022
    If the beach tour is disappointing and you’re done with the islands let me know and I will book you a flight back to the mainland or home. Maui is really beautiful but you’re in the wrong area. I’m sorry to hear it’s not all that you thought it would be. Let’s hope tomorrow will be better and you discover the beauty of this island 😊